ورق های فولادی

ساخت ورق فولادی

ورق فولادی

ورق فولادی

یکی از مقاطع پرکاربرد در صنایع مختلف ورق فولادی می باشد. دلیل تولید این محصول به صورت ورق این می باشد که بتوان از فولاد در صنایع مختلف استفاده کرد. ورق فولادی تولید شده , میتواند به محصولات فولادی مختلفی تبدیل شود. روشی که هم اکنون برای تولید ورق روغنی مورد استفاده قرار میگیرد روش نورد است ( نورد سرد و نورد گرم ) .

انواع ورق فولادی :

1) ورق سیاه

این محصول هم به صورت مستقیم و هم به صورت تبدیل به تجهیزات مورد نیاز مورد استفاده قرار میگیرد. ورق فولادی سیاه به دلیل تولید به روش نورد گرم حرارت بالایی را متحمل میشود و همین امر سبب میشود سطح این ورق مات باشد.

کاربرد این محصول فولادی عمدتا در ساختمان سازی و صنعت سازندگی می باشد. البته ساخته انواع لوله و پروفیل از ورق سیاه نیز یکی از کاربردهای بسیار مهمی است که استفاده زیادی دارد.

استاندارد ورق سیاه :

  • SPHT4 و SPHT3 و SPHT2 و SPHT1 : مصارف صنعتی و نیاز به سختی بالا
  • ST37 : مصارف ساختمانی
  • A285-GRC و A596-GR : استفاده در ساخت مخازن و لوله‌های تحت فشار
  • DD11 و DD12 و DD13 و STW22: ساخت کشتی و ماشین آلات سنگین
ورق فولادی

2) ورق روغنی

این محصول فولادی , با استفاده از روش نورد سرد تولید میشود. این محصول برعکس ورق سیاه, به دلیل قرار نگرفتن در معرض حراارت بالا دارای سطحی براق و صاف هستند. این ویژگی باعث شده از ورق روغنی در مواردی که ظاهر حائز اهمیت است استفاده شود.

کاربرد ورق روغنی اغلب در تولید لوازم خانگی و صنعت خودرو می باشد.

استاندارد ورق روغنی :

  • ST 12 : ورق‌های روغنی معمولی
  • ST 13 : ورق‌های روغنی نیمه کششی
  • ST 14: ورق‌های روغنی با کشش بالا یا ورق‌های فوق کششی

3) ورق اسید شویی :

ورق فولادی سیاه که با استفاده از فرایند خاص با اسید شست و شو داده میشود را ورق اسید شویی میگویند.در تولید ورق سیاه به دلیل قرار گیری در معرض حرارت بالا در مرحله نهایی برای سرد شدن ورق ها بر روی آن ها اب میریزند که این کار باعث اکسید شدن آن می شود در ورق اسیدشویی دیگر این اکسید شدن پیش نخواهد امد.

کاربرد ورق اسیدشویی در تولید رینگ خودرو و خطوط انتقال نفت و گاز می باشد.

استانداردهای ورق اسید شویی :

  • NVA و GR.A : استفاده در صنایع کشتی سازی
  • SAPH : مناسب برای تولید رینگ و شاسی‌های اتوموبیل
  • GRB , X42-46-56 : استفاده برای ساخت لوله‌های نفت و گاز
انواع ورق فولادی

4) ورق گالوانیزه :

پایه تولید ورق گالوانیزه, ورق روغنی می باشد.این محصول فولادی خاصیت ضد زنگ بالایی دارد و در عین حال نیز قیمت مناسبی دارند. در نتیجه این ورق فولادی اقتصادی می باشد. یکی دیگر از ویژگی های بارز این ورق فولادی ان است که لایه رویی قابلیت ترمیم شدن دارد. کاربردهای ورق گالوانیزه در تولید تانکرهای آب و تولید لوله‌های انتقال آب و …. می باشد.

استانداردهای ورق گالوانیزه نیز مطابق با استاندارد ورق روغنی می‌باشد.

5) ورق قلع اندود :

ورق فولادی که در تولید ظروف مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد ورق قلع اندود می باشد این ورق ها نیز از ورق پایه روغنی تهیه میشوند به طوری که بر روی ورق روغنی یک لایه قلع قرار میگیرد. کاربردهای ورق‌ قلع اندود در تولید ظروف مواد غذایی و محافظ‌های الکترونیکی می باشد.

استانداردهای ورق قلع اندود نیز مطابق با استاندارد ورق روغنی می‌باشد.

برترین فلزات در جهان

در فرآیند انتخاب بهترین فلز برای استفاده در ساخت قطعات خود، از جمله ساخت ورق فلز، باید طیف گسترده ای از عوامل حیاتی را در نظر بگیرید. رسانایی، استحکام، سختی و مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز در هر ورق نقش مهمی در این تصمیم بازی می‌کند.

اگر در جابجایی مواد، فناوری، تجهیزات ساختمانی یا صنعتی مشابه کار می کنید، احتمالاً با استانداردها و مقررات فدرال روبرو هستید که کیفیت های مورد نیاز شما را در قطعات و تجهیزات فلزی شما دیکته می کند.

فولاد

رایج ترین نوع فلزی که برای ساخت قطعات استفاده می شود، فولاد است که آلیاژی از آهن و کربن است و ممکن است عناصر دیگری مانند سنگ آهک یا زغال سنگ نیز داشته باشد. فولاد به این دلیل محبوب است که ارزان است و جوشش آسانی دارد ، اگرچه انعطاف پذیری کمتری دارد و برش آن نسبت به برخی فلزات دیگر سخت تر است و همچنین در برابر خوردگی آسیب پذیر است. به همین دلیل، چندین آلیاژ فولادی وجود دارد که می توانید از آنها برای ساخت فلز نیز استفاده کنید.

فولاد کربن

اگرچه تمام فولادها حاوی کربن هستند، فولاد کربنی به دلیل محتوای بالاتر آن به این نام خوانده می شود. فولاد با محتوای کربن کمتر ممکن است در نرده ها پیدا شود، در حالی که فولاد با محتوای کربن متوسط را در مواردی مانند اتومبیل و لوازم خانگی خواهید دید. بیشترین میزان کربن اغلب در سیم های فولادی یافت می شود. هر چه کربن در فولاد شما بیشتر باشد، قوی‌تر است – اما رسیدن به شکل مناسب آن دشوارتر است.(شکل پذیری کاهش میابد )

فولاد ضد زنگ

اگرچه کمی گرانتر از فولاد معمولی است، اما فولاد ضد زنگ محبوب است زیرا محتوای کروم آن از زنگ زدگی آن جلوگیری می کند. همچنین یک پوشش نقره ای براق و صیقلی ایجاد می کند که بسیاری از نظر زیبایی شناختی آن را خوشایند می دانند. فولاد ضد زنگ را در ظروف آشپزی، ابزار پزشکی و بسیاری دیگر از محصولات فولادی که می خواهید بدون زنگ زدن در معرض هوا یا آب قرار دهید، پیدا خواهید کرد. کار با فولاد ضد زنگ نسبتاً آسان است اما نمی توان آن را بدون به خطر انداختن خواص ضد خوردگی آن با فلزات دیگر متصل کرد. همچنین سنگین تر از فولاد استاندارد است.

فولاد تنها فلز مورد استفاده در فلزکاری نیست. چندین جایگزین محبوب از جمله آلومینیوم، مس و برنج وجود دارد.

آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز سبک وزن است که کمی گرانتر از فولاد استاندارد است. این یک جایگزین محبوب برای فولاد است زیرا به خوبی به ماشینکاری پاسخ می دهد و مانند فولاد ضد زنگ زنگ نمی زند. علاوه بر این، دارای خواص رسانایی حرارتی و الکتریکی قوی است. با این حال، این به اندازه فولاد قوی نیست و نباید در معرض درجه حرارت بیش از 400 فارنهایت قرار گیرد. قطعات آلومینیومی را در کاربردهای تهویه مطبوع، تبرید و هوافضا خواهید دید، جایی که دمای بسیار سرد غیر معمول نیست.

مس

مس می تواند نسبتاً گران باشد، حتی اگر به اندازه آلومینیوم یا فولاد قوی نباشد و کار با آن در حین ماشینکاری یا جوشکاری دشوار باشد. به خم شدن پاسخ خوبی می دهد و می تواند نتایج زیبایی ایجاد کند. معمولا زنگ نمی زند، اما می تواند به یک پوشش پتینه منحصر به فرد و جذاب تبدیل شود. همچنین هادی قوی الکتریسیته است. مس اغلب برای قابلمه ها و تابه ها، وسایل و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود.

برنج

برنج ترکیبی از مس و روی است. دارای خواص آکوستیک قوی است، به این معنی که فلز اصلی در بسیاری از سازها است. همچنین در مواردی مانند دستگیره در، مهره ها، پیچ و مهره ها و لوله ها یافت می شود.

برنا صنعت کیان آریا , تامین کننده انواع محصولات فولادی اعم از لوله و پروفیل های مختلف می باشد. این شرکت نماینده رسمی کارخانه خاور صنعت هما و کارخانه لوله مانیسمان آسین ابهر می باشد و بازرگانی پرشین آیرون نیز زیر مجموعه این شرکت می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *