لوله های فولادی

محبوب ترین انواع فلزات

فولاد ایران

5 محبوب ترین انواع فلزات و موارد استفاده از آنها

از ابتدا مردم به دنبال راه های جدیدی برای توسعه، پالایش و استفاده از فلز بوده اند. هزاران نوع فلز و هزاران کاربرد و کارایی را فراهم می شود که فقط با محدودیت های خلاقیت ما محدود می شود. فلزات به عنوان پایه بسیاری از صنایع و حتی میتوان گفت خود انقلاب صنعتی می باشند. توسعه و رشد نه تنها جامعه ما بلکه تمدن و رشد کل جهان را تحت الشعاع قرار می دهد.

از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها گرفته تا لوازم خانگی، هر روز با حداقل هشتاد نوع فلز مختلف احاطه می‌شود.  پنج نوع فلز زیر برخی از پرکاربردترین فلزات در سراسر جهان هستند. ما برخی از کاربردهای نامحدود آنها را بررسی کرده‌ایم و در مورد هر نوع فلز خاص اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم.

انواع فولاد

1) فولاد

فولاد یک آلیاژ آهن غنی شده با حدود 1% کربن است و به طور کلی عاری از ناخالصی ها و باقی مانده هایی است که در آهن یافت می شود. در حالی که آهن به خودی خود از سایر فلزات قوی تر است، به طور قابل توجهی سنگین، متراکم و مستعد خوردگی است. بنا به این دلایل، ساخت و نگهداری سازه های آهنی می تواند دشوار باشد. نه تنها افزودن کربن به آهن این آسیب‌پذیری‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه مواد را قوی‌تر می‌کند. علاوه بر این، فولاد استحکام به وزن نسبتاً بالایی در مقایسه با سایر انواع فلزات دارد که امکان ساخت قطعات فولادی کوچک و در عین حال قوی را فراهم می کند. فولاد با بیش از 3500 گرید مختلف و تقریباً 2 میلیارد تن فولاد که هر ساله در سطح جهان تولید می شود، متداول ترین فلز مورد استفاده در جهان است. با تعداد عناصر مختلف و کیفیت های متفاوت آن عناصر که برای ایجاد آلیاژهای فولادی اضافه می شوند، انواع مختلفی از فولاد وجود دارد.

فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی از ترکیب عناصری مانند کروم، منگنز، نیکل، تنگستن یا وانادیم با آهن ساخته می شود. هر یک از عناصر آلیاژی خواص متفاوتی را به ارمغان می آورد ، بنابراین فولاد آلیاژی را بسیار قابل تنظیم می کند. بسته به نیاز پروژه، آلیاژ خاص را می توان برای تولید بسیاری از کیفیت های دلخواه تغییر داد که یکی از آنها ممکن است مقاومت مواد بالاتر یا محصولی باشد که در برابر سایش و خوردگی مقاوم تر است. تولید فولاد آلیاژی می تواند نسبتاً ارزان باشد و به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک فولاد آلیاژی بسیار مقاوم در برابر خوردگی است که از آهن، کربن، مقادیر قابل توجهی کروم و بقایای فلزات دیگر تشکیل شده است. این یک ماده همه کاره است که به طور گسترده در بسیاری از صنعت ها استفاده می شود. از ظروف آشپزخانه گرفته تا میز، سینک و سایر مبلمان، فولاد ضد زنگ برای ساخت هر چیزی که با مواد غذایی در تماس است عالی است زیرا به راحتی زنگ نمی‌زند.

فولاد کربن

فولاد کربن آلیاژی است که از آهن و کربن ساخته شده است که گاهی اوقات با باقیمانده عناصر دیگر نیز همراه است. معمولاً بر اساس میزان کربن موجود در آلیاژ به سه گروه (فولاد کم، متوسط و پر کربن) تقسیم می شود. هرچه کربن بیشتری برای تولید فولاد استفاده شود، آلیاژ سخت‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، مقادیر کمی کربن آلیاژی را می سازد که ساخت آن آسان تر و ارزان تر است. فولاد کربن اغلب برای تولید ابزار و عناصر مکانیکی استفاده می شود، اما بیشتر به عنوان یک مصالح ساختمانی سازه شناخته می شود.

فولاد ابزار

فولاد ابزار به دلیل سختی آن برای ساخت ابزارهای برش، حفاری و سایر ابزارهای مقاوم در برابر ضربه استفاده می شود. سختی از آلیاژ آهن با عناصری مانند کبالت، مولیبدن، تنگستن یا وانادیم حاصل می شود. فولاد ابزار کاربردهای بسیار متنوعی دارد، از جمله صنایع ساخت و ساز، کشتی سازی و خودروسازی. در درجه اول برای ماشینکاری و ایجاد تغییرات در انواع مختلف فولاد استفاده می شود.

2) اهن

دومین مورد از انواع فلزات محبوب آهن می باشد. با داشتن حدود 5 درصد از پوسته زمین و به عنوان ششمین عنصر رایج در جهان، آهن یک فلز بسیار فراوان و بسیار محبوب است. آهن آلیاژی یک عنصر ناپایدار است که به راحتی با اکسیژن هوا واکنش داده و اکسید آهن را تشکیل می دهد. به منظور پایدارتر کردن آن، معمولاً با سایر عناصر برای ایجاد فولاد آلیاژ می شود. آهن در ظروف پخت و پز کاربرد دارد زیرا سطح متخلخل آن همراه با روغن داغ از چسبیدن آن جلوگیری می کند. چدن به دلیل نقطه ذوب بسیار بالا برای تولید اجاق ها استفاده می شود. آهن به عنوان یک فلز سنگین، استحکام را فراهم می کند و ارتعاشات را کاهش می دهد، به همین دلیل است که اغلب برای ساخت قاب ها و پایه های ماشین آلات سنگین استفاده می شود.

لوله آلومینیومی

3) آلومینیوم

آلومینیوم سومین انواع فلزات محبوب است. آلومینیوم فلزی بسیار بادوام، سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی است که از سنگ معدن به دست می آید. آلومینیوم برای اولین بار در قرن نوزدهم ساخته شد و به دلیل قابلیت ماشینکاری، رسانایی الکتریکی و ناتوانی در مغناطیسی شدن، کاربرد وسیعی یافت. این فلز رایج ترین فلز غیر آهنی روی زمین است که به دلیل چکش خواری و توانایی تشکیل آلیاژ با تقریباً تمام فلزات دیگر شناخته شده است. آلومینیوم نسبت استحکام به وزن قابل توجهی دارد و با وجود اینکه زنگ نمی زند، زمانی که در معرض نمک قرار می گیرد اکسید شده و خورده می شود. کاربردهای آن گسترده است: از قوطی و لوازم خانگی گرفته تا هواپیما.

4) فلز روی

روی یک فلز معمولی با نقطه ذوب پایین است. از آنجایی که در شکل ذوب شده خود جریان دارد، ریخته گری و بازیافت آن آسان است. محصول نهایی کاملاً قوی است و پتانسیل الکتروشیمیایی پایینی دارد. روی برای پوشش و محافظت از فلزات دیگر و همچنین برای جلوگیری از زنگ زدگی در فولاد گالوانیزه استفاده می شود. کاربردهای آن شامل بخش‌های صنعتی، دریایی و پزشکی و همچنین صنایع سخت‌افزار، برق و خودرو می‌شود.

5) برنز

برنز از آلیاژ مس و قلع و اغلب مقادیر کمی از عناصر مانند آلومینیوم، منگنز، سیلیکون یا فسفر ساخته می شود. برنز به عنوان اولین آلیاژ ساخته شده توسط انسان، از نظر تاریخی بسیار مهم است. برنز با وجود اینکه شکننده است، عنصر سختی است که خم نمی شود یا ترک نمی خورد، مقاومت می کند. به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و هدایت حرارتی و الکتریکی جامد، برای ساخت اتصالات الکتریکی، ناقوس های کلیسا، قطعات کشتی و بازتابنده ها استفاده می شود.

برنا صنعت کیان آریا , تامین کننده انواع محصولات فولادی اعم از لوله و پروفیل های مختلف می باشد. این شرکت نماینده رسمی کارخانه خاور صنعت هما و کارخانه لوله مانیسمان آسین ابهر می باشد و بازرگانی پرشین آیرون نیز زیر مجموعه این شرکت می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *