لوله های فولادی

انواع لوله فولادی

لوله

انواع لوله فولادی

به طور کلی در صنعت فولاد , دو نوع لوله فولادی تولید و عرضه میشود . نوع اول لوله های درز دار هستند که از ورق فولادی تهیه میشوند و نوع دوم لوله های بدون درز هستند که از شمش تهیه میشوند. لوله های بدون درز در مقایسه با لوله های درز دار دارای مقاومت بیشتری می باشند. تولید نخستین لوله های فولادی به سال 1800 برمیگردد و تا امروز این صنعت پیشرفت زیادی کرده است. یکی از مقاطع پرمصرف در جهان لوله فولادی می باشد که سالانه میلیون ها تن تولید میشود. برای استفاده از لوله های فولادی به دلیل آن که دارای ابعاد و ضخامت های مختلفی می باشند ابتدا باید کاربرد آن ها را بدانید و با توجه به کارایی محصول از آن استفاده نمایید .

انواع لوله فولادی

ویژگی بارز لوله های درزدار , وزن سنگین تر و سفت تر بودن آن ها می باشد. سازگاری این لوله ها بالا می باشد و برای انتقال گاز, مجرای برق و لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرند. اگر بخواهیم به بیان ساده تر بگوییم باید گفت این لوله ها در مواردی استفاده میشوند که تحت فشار بالایی قرار نگیرند. لوله های بدون درز , دارای وزن کمتر و دیواره های نازک می باشند. و در صنایعی مانند نفت , گاز و پتروشیمی جهت انتقال مایعات تحت فشار  استفاده میشوند. برخی از مشخصات لوله را می‌توان در طول تولید کنترل کرد.  به‌عنوان‌مثال قطر لوله اغلب بسته به کاربرد تعیین می‌شود.  این قطر می‌تواند از لوله‌های کوچکی که برای ساخت سوزن‌ تزریق تا لوله‌های بزرگی که برای انتقال گاز به سراسر شهر استفاده می‌شود، متغیر باشد. یکی دیگر از مواردی که میتوان در فرآیند تولید کنترل نمود , ضخامت دیواره لوله می باشد. نوع فولاد مصرفی تاثیر مستقیم بر مقاومت و انعطاف پذیری لوله دارد. دو مورد دیگر که میتوان در تولید لوله فولادی کنترل نمود طول لوله و مواد پوششی روی آن می باشد.

کاربرد انواع لوله فولادی

  • صنعت آب و فاضلاب

لوله های مورد استفاده در این صنعت باید یکپارچگی ساختاری داشته باشند.خاصیت ضد زنگ زدگی از مهم ترین ویژگی این لوله های مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب می باشد زیرا این لوله ها به طور مداوم با آب و رطوبت سر و کار دارند. لوله های فولادی ضد زنگ با قطر زیاد یکی از متداول ترین لوله های مورد استفاده برای تصفیه خانه های فاضلاب شهری (WWTP)  است. این لوله ها در کنار مقاومت در برابر خوردگی , تحمل بالایی در برابر فشار آب دارند.

انواع لوله‌های ساخته‌شده از آلیاژهای فولاد ضدزنگ ۳۰۴ / ۳۰۴L و ۳۱۶ / ۳۱۶L را می‌توان در صنعت آب و فاضلاب به کار برد. فولاد ضد زنگ , از نظر هزینه گران تر می باشد. البته ناگفته نماند هزینه ی نگهداری و تعمیر پایین تر می باشد که باعث افزایش استفاده و مقرون به صرفه بودن این لوله ها می شود.

  • صنایع نفت و گاز

لوله های فولادی کربنی , به دلیل قابلیت کاربرد در دماهای بالا و یا خیلی پایین نیاز است. لوله بدون درز API5L از بهترین لوله های مورد استفاده برای انتقال نفت و گاز می باشد. این لوله ها تا 20% فشار بیشتری نسبت به یک لوله استاندارد درزدار تحمل می کنند, احتمال آسیب و نشت در این لوله ها به دلیل نبود هیچ درزی بسیار پایین می باشد. لوله های مانیسمان نیز جزیی از لوله های بدون درز هستند قیمت لوله مانیسمان به دلیل روش خاص تولید آن گران‌تر از لوله‌های درزدار است؛ اما با دید بلندمدت به آن و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری را در پی خواهد داشت. در این صنعت از لوله های جوشکاری شده با روش مقاومتی الکتریکی ( ERW ) و یا لوله های جوشکاری شده با روش قوسی زیر پودری طولی ( LSAW ) استفاده میشود.

  • استفاده از لوله در سازه های فلزی

تفاوت اصلی بین قوطی فولادی و لوله فولادی ابعاد و میزان تحمل آن ها می باشد , این تفاوت در آن می باشد که قوطی ها تلورانس ابعادی کمتری دارند و در کنار آن تحمل فشار در آن ها کم می باشد و در نتیجه برای انتقال مواد با فشار بالا استفاده نمیشود. از کاربرد لوله های فولادی , افزایش مقاومت پی استفاده میشود . استفاده  از این لوله ها برای استحکام در ساختمان های بلند می باشد.

  • صنعت برق

لوله های به کار رفته در این صنعت , جهت تبادل گرما و خنک سازی مداربسته تجهیزات الکتریکی استفاده میشوند.

  • لوله فولادی بدون درز در صنعت کشتی‌سازی

لوله فولادی بدون درز , اغلب برای لوله های فشار سطح 1 و سطح 2 در سیستم لوله کشی و یا دیگ بخار کشتی ها استفاده میشوند.

لوله فولادی
  • صنایع هسته ای

استخراج انرژی قابل استفاده از هسته های اتمی کار بسیار دشوار و پیچیده ای می باشد . دلیل ساخت نیروگاه های هسته ای در کنار دریا این می باشد که اغلب راکتورهای هسته ای جهت تولید بخار و چرخاندن توربین های خود از آب گرم استفاده میکنند و برای خنک کردن خود از آب دریا بهره می برند.

برای انتقال آب دریا به راکتور ها از لوله های فولادی ضد زنگ با مقاومت بالا استفاده میشود.

  • خودروسازی

سیستم های ترمز هیدرولیکی در خودرو ها اغلب از لوله های فولادی استفاده میشود . از لوله های فولادی  در بخش های دیگر خودرو مانند ستون خودرو و لوله محور عقب استفاده میشود.

  • ریل های محافظ

ساخت هندریل های محافظ در جاده ها و خصوصا بر روی پل ها استفاده میشود.

قیمت لوله های فولادی

جهت استعلام قیمت و خرید لوله های فولادی با کیفیت و قیمت مناسب با کارشناسان شرکت برنا صنعت کیان آریا تماس حاصل فرمایید.

برنا صنعت کیان آریا , تامین کننده انواع محصولات فولادی اعم از لوله و پروفیل های مختلف می باشد. این شرکت نماینده رسمی کارخانه خاور صنعت هما و کارخانه لوله مانیسمان آسین ابهر می باشد و بازرگانی پرشین آیرون نیز زیر مجموعه این شرکت می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *